Institutul Cultural Român anunță lansarea ediției 2025 a Programului Cantemir, un program de finanțare dedicat proiectelor culturale destinate mediului internațional. ICR va acorda finanțare nerambursabilă pentru inițiative culturale în domeniile arte vizuale (arte plastice, arte decorative, știință/cercetare și arhitectură, design, noile media, fotografie, performance) și artele spectacolului (teatru, muzică, dans). Evenimentele asociate proiectelor finanțate vor fi organizate exclusiv în afara țării.

Pentru ediția 2025, bugetul alocat este de 2.000.000 lei, împărțit în mod egal între cele două domenii menționate - arte vizuale și artele spectacolului. Suma maximă care poate fi acordată unui proiect cultural este de 100.000 lei. Tema specifică a Programului Cantemir 2025 este: „Culture Matters”.

Programul Cantemir vizează contribuția la creșterea vizibilităţii culturii române și a interesului pentru aceasta pe pieţele culturale internaţionale, prin facilitarea accesului la creații românești reprezentative; excelența artistică și/sau originalitatea, încurajarea fuziunii formelor artistice inovatoare și experimentale; încurajarea participării artiștilor din Republica Moldova în proiecte culturale susținute prin program; valorizarea patrimoniului cultural al minorităților naționale; dimensiunea europeană, cooperare/coproducții internaționale; susținerea parteneriatului dintre operatorii culturali români și străini, pe de-o parte, şi organizaţiile culturale internaționale, pe de altă parte; atragerea publicului prin valoarea și relevanța culturală/artistică a proiectului; evidențierea unor teme culturale actuale, subliniind rolul esențial al culturii în coeziunea socială, dezvoltarea sustenabilă și dialogul intercultural.

Operatorii culturali sunt invitați să depună solicitările de finanțare în perioada 17 februarie – 19 martie, ora 16.00. Pentru a fi eligibil, un proiect cultural trebuie să se desfăşoare în intervalul 20.06.2025 – 01.10.2025, după semnarea contractelor de finanțare; să se deruleze în parteneriat cu cel puţin o organizaţie culturală din ţara de desfăşurare; să nu beneficieze de alte surse de finanțare oferite de Institutul Cultural Român (inclusiv prin reprezentanțele sale din străinătate); să nu beneficieze de cofinanțare din alte fonduri publice care aplică scheme de minimis/de ajutor de stat; să se adreseze publicului din străinătate.

La sesiunea de selecţie poate participa orice persoană fizică autorizată, întreprindere individuală, întreprindere familială sau persoană juridică de drept public ori privat, din România sau de pe teritoriul Uniunii Europene, care are calitatea de operator cultural, nu are datorii la bugetul de stat sau la bugetul local și și-a respectat obligaţiile asumate prin contractele de finanţare nerambursabilă anterioare.

Documentele necesare înscrierii, incluse în regulamentul Programului, vor fi completate și transmise la adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. , într-un singur PDF (max 10MB), până la 19 martie 2025, ora 16.00.

Comunicatul de presă integral este disponibil pe site-ul ICR, aici