Începând cu 15 aprilie 2025, persoanele fizice eligibile se vor putea înscrie la cursurile gratuite de competențe antreprenoriale, defășurate în cadrul programului Start-Up Nation 2024-2025, utilizând platforma electronică dedicată - https://minimis.imm.gov.ro/, potrivit unui comunicat al Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului (MEDAT) publicat astăzi.
Programul Start-Up Nation 2024-2025 cuprinde doi piloni: Pilonul I - Activarea potențialului antreprenorial al tinerilor, respectiv Pilonul II Sprijin pentru dezvoltarea antreprenoriatului în rândul persoanelor din mai multe grupuri-țintă, inclusiv persoane reîntoarse în țară.
Românii care vor să obțină ajutoare de până la 50.000 EUR pentru mici afaceri, prin acest program, va trebui, mai întâi, să fie admiși și să participe la cursuri de antreprenoriat, apoi vor putea cere granturi de maximum 50.000 EUR fiecare. Admiterea la cursuri se face pe principiul primul venit-primul servit, iar aplicația online de înscriere la aceste cursuri se va închide atunci când va fi atins numărul limită de potențiali cursanți.
Prin intermediul programul Start-Up Nation 2024-2025, MEDAT oferă sprijin financiar nerambursabil de până la 250.000 de lei (~50.000 de euro) pentru cel puțin 7.500 de beneficiari, cu obiectivul de a genera un minimum de 15.000 de noi locuri de muncă.
Mecanismul de implementare al programului cuprinde două etape:
În prima etapă, persoanele se vor putea înscrie prin intermediul platformei https://minimis.imm.gov.ro/, selectând furnizorul de formare profesională și formatul de desfășurare a cursurilor (online sau în format fizic), apoi vor urma cursuri de antreprenoriat finalizate cu un certificat de absolvire și vor înființa o întreprindere.
În a doua etapă, întreprinderile înființate de absolvenții etapei I vor putea primi sprijinul financiar de până la 250.000 de lei (~50.000 de euro).
Toate condițiile care trebuie îndeplinite se regăsesesc în procedura de implementare a programului, pe pagina https://economie.gov.ro/am-lansat-procedura-pentru-start-up-nation-2025-pe-15-aprilie-incep-inscrierile/.
Potrivit Ordonanței de urgență nr. 17, adoptată la data de 27 martie 2025, cetățenii români care nu au domiciliul în România și locuiesc în străinătate au posibilitatea de a solicita cartea de identitate electronică .
Orice cetățean român care nu are domiciliul în România și locuiește în altă țară poate obține cartea de identitate electronică dacă prezintă un pașaport simplu electronic sau un pașaport simplu temporar cu menționarea țării de domiciliu, aflat în termen de valabilitate, ori documente eliberate de autoritățile străine, în original, din care să rezulte că locuiesc în țara respectivă. De asemenea, trebuie să dețină un cont validat în Platforma HUB de servicii de la nivelul Ministerului Afacerilor Interne – https://hub.mai.gov.ro/
Potrivit unui comunicat al Ministerului Afacerilor Interne, au fost inițiat demersuri pentru a se dezvolta sistemele necesare astfel încât cetățenii români din străinătate să poată obține cartea electronică de identitate și de la oficiile consulare din țările unde locuiesc, calendarul extinderii urmând să fie convenit cu Ministerul Afacerilor Externe.
Textul complet al ordonanței de urgență poate fi consultat pe site-ul Monitorului Oficial al României, https://monitoruloficial.ro, secțiunea E-MONITOR, sau pe site-ul administrat de Ministerul Justiției, aici.
Administrația Prezidențială a publicat numărul 457 al newsletter-ului e-DiaspoRo
Administrația Prezidențială a publicat numărul 456 al newsletter-ului e-DiaspoRo